Her er beviset: Boligejerne har forbedret energimærkerne

sept. 24, 2024

Grafikken viser, hvor stor en procentdel af det samlede antal ejerboliger, der havde et specifikt Energimærke i 2014, og hvor stor procentdelen er i dag (2024). Kilde: Energistyrelsen

Tilbage i 2014 havde tre gange så mange af ejerboligerne i Danmark et G som Energimærke, som er det dårligste mærke en bolig kan have. Dobbelt så mange et F, og næsten dobbelt så mange et E, mens en lille procentdel flere af boligerne havde et D. Det viser dataudtræk fra Energistyrelsen, der står bag Energimærkningsrapporten for ejerboliger i Danmark.

Bunden af ejerboligmassen i Danmark har rykket sig frem i bussen. Vi er blevet bedre til at energioptimere vores hjem. Det vil sige, at 33 procent (altså en tredjedel) af boligerne nu har et C i Energimærke, mens 13 procent har et B, hvilket er dobbelt så mange som i 2014.

– Statistikken taler sit eget tydelige sprog. Boligejerne har stor fokus på energiforbruget, og mange er både energi- og klimabevidste i deres handlinger og beslutninger. Tidligere var beliggenheden alt, men i dag er energiforbruget i boligen også en faktor. Hvis ikke boligen er energiforbedret, er det afgørende for køber, hvad mulighederne er. Er der for eksempel adgang til andre energikilder end oliefyr og gas, og er der mulighed for isolering af lofter og ydervægge eller udskiftning af vinduer, fortæller Preben Merrild Angelo, adm. direktør med flere end 100 butikker i Danmark.

Han mener, at det er en kombination af, at danskerne både er prisbevidste og klimabevidste som forbrugere og som boligejere. Samtidig viser undersøgelser, at der er en sammenhæng i salgsprisen, salgstiden og Energimærket – herunder om boligen er energioptimeret. Det er ganske enkelt hurtigere at sælge en bolig med et godt energimærke, og salgsprisen er i gns. højere pr. m2, hvis to ens huse sammenlignes og Energimærket er bedre på det ene:

– Energi er dyrt. Vi har set, hvad en energikrise kan forårsage. Derfor handler det i høj grad om at sikre sig og vise rettidig omhu. Samtidig bliver vi dygtigere og dygtigere til at udvikle nye energikilder og til at udnytte den energi, vi køber. Vi fyrer ikke længere for gråspurvene, og boligejerne vil ikke længere være afhængige af leverandører, der skruer op for priserne, når de finder en årsag til at gøre det, siger han.

RealMæglerne var den første ejendomsmæglerkæde i Danmark til at synliggøre potentialet for energiforbedringer i bolighandler. I dag er alle annoncerede boliger hos RealMæglerne med et gyldigt energimærke, der er mindre end 10 år gammelt, udstyret med en klimaberegner.

I klimaberegneren kan både sælger og køber få indsigt i, hvilke energiforbedringer der er mulige, hvad de koster, og hvornår energibesparelsen har tjent etableringsomkostningerne hjem. Samtidig vises klimaaftrykket fra boligen i antallet af træer, der årligt kan optage den samme mængde CO2, som boligen pt. udleder. Jo dårligere Energimærket er, jo større en skov er der behov for.

Alle, der har en ejerbolig med et gyldigt Energimærke, kan slå adressen op og teste:

– Klimaberegneren har millioner af besøg, så det er tydeligt for os, at interessen for at finde løsningerne er til stede hos boligejerne og boligkøberne. Ligesom med bilejerne og elbilerne er det for alvor blevet interessant at være klimabevidst, fordi det ovenikøbet kan betale sig at være det, slutter Preben Merrild Angelo.

RealMæglerne var i 2019 en central aktør i et adfærdsforskningsprojekt fra Energistyrelsen. Målet med projektet var at undersøge, hvordan flere boligejere kan få øjnene op for at gennemføre energiforbedringer af boligen.

Ved i en periode at dokumentere brugernes adfærd på RealMæglernes hjemmeside, når de søgte på boliger, stod det klart, at brugerne kan ’nudges’. Det har siden ført til, at energimærkningsrapporterne er adfærdsoptimeret

Læs mere her: https://dagensbyggeri.dk/energi-og-klima/energistyrelsen-vil-nudge-danskerne-til-at-energirenovere-deres-boliger/

Energimærker fordelt på ejerboligmassen i Danmark

Størrelse: 0,15